სტატიები

სოფიკო ლობჟანიძე-,,როგორ დავგეგმოთ და განვახორციელოთ პროექტგაკვეთილი“


       გიზიარებთ მეთოდურ წერილს პროქტგაკვეთილის დაგეგმვის შესახებ


 სოფიკო ლობჟანიძე-,,როგორ დავგეგმოთ და განვახორციელოთ პროექტგაკვეთილი



           სოფიკო ლობჟანიძე-,,როგორ დავგეგმოთ და განვახორციელოთპროექტგაკვეთილი
       მასწავლებლის  პორტფოლიოს  ერთ-ერთი  კომპონენტი  უნდა  იყოს  მის  მიერდაგეგმილი  და  განხორციელებული  პროექტგაკვეთილი,  რომელსაც  ეძღვნება  წინამდებარე სტატია.პროექტგაკვეთილი  არის  სწავლების  განსაკუთრებული  ფორმა,  რომლის  დროსაც მასწავლებლები  და  მოსწავლეები  მიმართავენ ერთობლივად  ფორმულირებულ თემას/საკითხს,  პრობლემას,  მის დასამუშავებლად  ადგენენ  გეგმას,  მონაწილეობენ  ამ  გეგმის შესრულებაში დაწარმოადგენენ ერთ საერთო პროდუქტს. პედაგოგიურ  ლიტერატურაში  პროექტგაკვეთილის  სხვადასხვა  სინონიმი  გვხვდება:პროექტმეთოდიპროექტზედაფუძნებული სწავლებასასწავლო პროექტი და სხვ.პროექტგაკვეთილი  როგორც მასწავლებლის,  ასევე  მოსწავლეების  წინაშე  სრულიად ახალ  ამოცანებს  აყენებს,  რომლებიც  მას  არსებითად  განასხვავებს  ტრადიციული გაკვეთილისგან.  პროექტით  სწავლება  გულისხმობს  სასწავლო  პროცესში  სკოლისგარეშედაწესებულების  ჩართვას.  პროექტით  სწავლებასთან  ერთად  იზრდება  ორივე მხარის  -როგორც  მასწავლებლის,  ასევე  მოსწავლის  -  კომპეტენციის  მოპოვების პოტენციალი  და შესაძლებლობები პროექტგაკვეთილი  მასწავლებელს  მისცემს შესაძლებლობას,  როგორც სასწავლო  პარტნიორმა,  სრულად  წარმოაჩინოს  თავისი აღმზრდელობითი  და  პროფესიული კომპეტენცია.
პროექტგაკვეთილის დამახასიათებელი ნიშნები სწავლების  სხვა  მეთოდებისგან  პროექტგაკვეთილი  შემდეგი  ტიპობრივი  ნიშნებით გამოირჩევა:
·         პროექტის  ინიციატივა  მომდინარეობს  პროექტის  მონაწილეთაგან  -  როგორცმასწავლებლისგანასევე მოსწავლეებისგან;
·        პროექტის მონაწილეები თანხმდებიან ერთმანეთთან ურთიერთობის ფორმებზე;
·        ერთად  ავითარებენ  პროექტის  ინიციატივას,  რათა  საქმიანობა  იყოს გააზრებული  და რაციონალური;
·        თანხმდებიან  პროექტგაკვეთილის  მიზანზე,  აქტივობებზე,  მუშაობის  პირობებზე,სავარაუდო შედეგებზე;
·         თავად  შემოსაზღვრავენ  დროით  ჩარჩოს  და  ამ  დროს  სხვადასხვა  აქტივობაზეანაწილებენ;
·        თანხმდებიან  სამუშაოს  ჩარჩოებზე  -  შესაძლებლობებისა  და  ინტერესებისგათვალისწინებით ინაწილებენ სამუშაოს;
·        მთელი  პროექტის  მიმდინარეობისას  ამჟღავნებენ  როგორც  ინდივიდუალურ,  ასევე ჯგუფურ  ინტერესს,  ანგარიშს  უწევენ  ორივეს,  ორივეს  კრიტიკულად  აფასებენ  და ავითარებენ;
·        მოსწავლეებს  უვითარდებათ  თვითორგანიზაციისა  და  თვითპასუხისმგებლობისგრძნობა;
·         აფასებენ როგორც საკუთარასევე პროექტის სხვა მონაწილეთა საქმიანობას;
·        გრძნობენ  მუშაობის  პროცესში  თავჩენილ  პრობლემებს,  დაძაბულობასა  დაკონფლიქტებს და ცდილობენ მათ მოგვარებას;
·        მზად არიან სხვადასხვა სიტუაციაში ერთმანეთის დასახმარებლადმაშინაც კიროცა მათი ინდივიდუალური ინტერესი არ არის წინა პლანზე;
·        საქმე აქვთ რეალურცხოვრებისეულ სიტუაციებსა და საგნებთან;
·        მსჯელობენ  აქტუალურ  და  პრობლემურ  საკითხებზე,  რომლებსაც  თავად  აწყდებიანეძებენ მათი მოგვარების გზებს;
·         თავად გეგმავენ და აწარმოებენ კვლევის პროცესს;
·        თვალნათლივ ხედავენ პროექტის შედეგს;
·        ხშირად იღებენ მათთვის გამოსადეგ პროდუქტს.
რა სფეროებს შეიძლება მოიცავდეს პროექტგაკვეთილის თემა?
პროექტზე  დაფუძნებული  სწავლება  ხელს  უწყობს  მონაწილეთა  წინარე ცოდნასა  და გამოცდილებაზე  ახლის  დაშენებას.  ამასთან,  პროექტმეთოდში  დიდი  მნიშვნელობა  ენიჭება მონაწილეთა  მოთხოვნილებებს,  მიდრეკილებებსა  და  ინტერესებს
პროექტგაკვეთილის  თემა უნდა იყოს აქტუალური და იგი შესაძლოა:
·        ეხებოდეს  პრობლემას,  რომლის  გადაჭრა  ერთი  საგნის  დისციპლინარული  ცოდნით
შემოიფარგლებაანდა დისციპლინათაშორისი გამოცდილების გამთლიანებასემსახურება.სასურველიასხვადასხვა საგნისა და საგნობრივი ჯგუფის პედაგოგებმაერთობლივად დაგეგმონ  და  განახორციელონ  პროექტგაკვეთილები,  რადგან საგანთა  მომცველ  -ინტერდისციპლინარულ  -  პროექტებში  მონაწილეობა  მოსწავლეებს  ერთი  და  იმავე  საკითხის მრავალი  კუთხით  დანახვაში  ეხმარებაამ  დროს  მოსწავლეებს  გამოუმუშავდებათ ტრანსფერისა  (ერთ  სიტუაციაში  მიღებული  ცოდნის  სხვა  სიტუაციაში  გამოყენების)  და სხვადასხვადისციპლინური გამოცდილების სინთეზის უნარი.
·        სცილდებოდეს  სასწავლო  პროგრამას  და  განპირობებული  იყოს აღმზრდელობითი
მიზნითსაზოგადოებაში/თაობაში არსებული პრობლემით,  მოსწავლეთაინტერესით.პროექტგაკვეთილის დაგეგმვისას მასწავლებელმა უნდაგაითვალისწინოსრომ:
·        სასწავლო  პროექტის  თემის  შერჩევაში,  დაგეგმვასა  და  პრობლემის  მართვაშიაქტიურად  უნდა  მონაწილეობდეს  მოსწავლე.  ის  არ  უნდა  იყოს  მხოლოდ  შემსრულებლის,მით უმეტესტექნიკური შემსრულებლის როლშიგადასაჭრელი  პრობლემა  პროექტის  მონაწილეთათვის  იყოს  მნიშვნელოვანიაქტუალური;
·        პროექტგაკვეთილი  დაიგეგმოს  პრაქტიკული  საქმიანობისთვის  და  არაღირსშესანიშნავი/საჩვენებელი  დღეებისთვის;  მაშასადამე,  დაგეგმილი აქტივობები  უნდა ემსახურებოდეს თეორიული ცოდნის პრაქტიკულ გამოყენებას.გარდა ამისაგასათვალისწინებელია:
·        მოსწავლეთა ასაკობრივი მზაობა და ამ მზაობის შესაბამისი რესურსების გამოყენება;
·        საკმარისია  თუ  არა  მოსწავლეთა  კომპეტენცია  პროექტით  დასახული  მიზნებისა და დაგეგმილი შედეგების მისაღწევად;
·        საკმარისია თუ არა ვადები პროექტის შედეგების მისაღწევად;
·        არის  თუ  არა   გუნდის  წევრებს  შორის  ფუნქციები  განაწილებული  ისე,   რომწარმოჩნდეს ყოველი წევრის ძლიერი მხარე.უნარებირომლებიც აუცილებელიაპროექტზე სამუშაოდ პროექტზე  მუშაობის  დროს  მოსწავლეებს  უნდა  ჰქონდეთ  საინფორმაციო  სივრცეში ორიენტაციისა  და  დამოუკიდებელი  სწავლის  უნარ-ჩვევები,  ასევე  -  ანალიტიკურიშემოქმედებითი  და  კრიტიკული  აზროვნების უნარები.  აუცილებელია,  მასწავლებელმა როგორც  ექსპერტმა  იგრძნოს,  როდის არის  საჭირო  ჩარევა  და  როდის  უნდა  მისცეს მოსწავლეებს  დამოუკიდებელი  მუშაობის  საშუალება.  სპეციალისტები  მასწავლებლის  ამ როლს  „მონაწილე ხელმძღვანელს“  უწოდებენ  და  ამით  ნათელყოფენ,  რომ  მასწავლებელი ახდენს  მოსწავლის  პროვოცირებას  პასიურიდან  აქტიურ  მდგომარეობაში  გადასაყვანად რათა  მან  შეიძინოს  ის  აუცილებელი  კომპეტენციები,  რომლებიც  პროექტზე  მუშაობას გაუადვილებს:
·        თანამშრომლობის  კომპეტენცია,  რაც  აუცილებელია  ჯგუფური  პროექტებისგანსახორციელებლად; კომუნიკაციის  კომპეტენცია  კონტაქტების  დასამყარებლად,  ერთობლივი  განსჯისა და მუშაობისთვის;
·        ორგანიზაციის  კომპეტენცია,  რომელიც  მას  პროექტის  დაგეგმვისა  დაგანხორციელების პროცესში გამოადგება;
·        პროდუქციის  შექმნის  კომპეტენცია,  რაც  მას  გამოადგება  ტექსტების,ვიდეოჩანაწერებისფოტოებისრეპორტაჟებისვებგვერდებისა და სხვათამოსამზადებლად;
·        ცოდნის  ტრანსფერი  -  ერთ  სიტუაციაში  ნასწავლის  სხვა  სიტუაციაში  გამოყენების უნარი;
·        პასუხისმგებლობის კომპეტენცია;
·        თვითშეფასების კომპეტენცია;
·        პრეზენტაციის  კომპეტენცია,  რომელიც  აუცილებელია  პროდუქტის  პლენუმზე  ან სულაც საზოგადოების წინაშე წარსადგენად.პროექტგაკვეთილების ხანგრძლივობადა მოცულობა სასწავლო პროექტები მცირესაშუალო და დიდ პროექტებად იყოფა მცირე  პროექტები  ორიდან  ექვს  საათამდე  გრძელდება  და  ხშირად  მხოლოდ  ორი  ან სამი კომპონენტისგან შედგებასაშუალო პროექტების ხანგრძლივობასაშუალოდ ერთი კვირა ან  ორმოცი  საათია,  რომელიც  შეიძლება  გადანაწილდეს  ერთ  სემესტრზეც.  დიდი  პროექტები შესაძლოა  რამდენიმე  წელი გრძელდებოდეს  და მასში  მონაწილეობდეს  რამდენიმე  ჯგუფი  ან ინსტიტუტი.პროექტმეთოდის სქემა პროექტგაკვეთილს  აქვს  განსაზღვრული  სტადიებინებისმიერ  სტადიაზე  მთავარია მოსწავლეს შესაძლებლობა მიეცესთავად იყოსპასუხისმგებელი საკუთარ ნამუშევარზე. მოკლედ განვიხილოთ პროექტმეთოდისსქემა.

Ø  პროექტის ინიციატივა
მასწავლებელი ან ჯგუფის ერთი ან რამდენიმე წევრი აღძრავენ სტიმულსკონკრეტულ პროექტზეისინი ჯგუფს გააცნობენ იდეასმის  აქტუალობას,მოუხაზავენ ამოცანებსეს არის მხოლოდ  აუდიტორიისადმი/მომავალი  პროექტის პოტენციური  მონაწილეებისადმი მიმართული  წინადადება.  განვითარდება  თუ  არა  ამ  წინადადებისგან  პროექტი,  დისკუსიის შედეგად გადაწყდება.
Ø  დისკუსია პროექტინიციატივის ირგვლივ (შედეგი - პროექტის მონახაზი)
ამ  ეტაპზე  ხდება  პროექტინიციატივის  განხილვა.  შემოთავაზებულიპროექტინიციატივა  დისკუსიის  დროს  შესაძლოა  შეივსოს,  დაიხვეწოს.  ხშირად ხდება,  რომინიციატივა  ახალ  იდეებს  წარმოშობს.  პროექტის  პოტენციური მონაწილეები  განიხილავენ ყველა  შეთავაზებულ  იდეას,  მათ  აქტუალობას,  მიზანს,  განხორციელების  შესაძლებლობასმონაწილეობის სურვილს და სხვ.დისკუსია  პროექტინიციატივის  ირგვლივ  შესაძლოა  ნეგატიური  შედეგითდასრულდეს  -  პროექტის  იდეამ  ვერ  პოვოს  თანხმობა.  პოზიტიური შეთანხმების შემთხვევაში დისკუსია სრულდება პროექტის მონახაზით.
Ø  ქმედების სფეროს ერთობლივი განვითარება (შედეგი - პროექტის გეგმა)
ამ  ეტაპზე  მასწავლებელმა  და  მოსწავლეებმა  ერთობლივად  უნდა  გადაწყვიტონ,როდის  იწყებენ  პროექტზე  მუშაობას,  რა  აქტივობებია/ამოცანებია  განსახორციელებელი მიზნის  მისაღწევად,  რამდენი  ხანი  დასჭირდება თითოეული  აქტივობის  შესრულებას,  რა რესურსებია  აუცილებელი,  სად შეიძლება  მათი  მოძიება,  მოსწავლეები  სათითაოდ იმუშავებენ  თუ  ჯგუფებადერთსა  და  იმავე  თემებზე  იმუშავებენ  თუ  სხვადასხვაზეგანსაზღვრავენ,  რა  წვლილის  შეტანა  შეუძლიათ  პროექტის  წარმატებით  განხორციელებაშიამ  დროს  მნიშვნელოვანია,  მოსწავლეებმა  ადეკვატურად  შეაფასონ  საკუთარიშესაძლებლობებიმაშასადამე,  ამ  ეტაპზე  მნიშვნელოვანია  დამუშავდეს,  ვინროგორ,  რას  და  რა  ხნის განმავლობაში აკეთებსდასასრულუნდა შედგესპროექტის გეგმა.
Ø  დაგეგმილის განხორციელება
როდესაც პროექტის მონაწილეები შეთანხმდებიან პროექტის გეგმაზე დაწერილობით გააფორმებენ  მას,  იწყება  პროექტის  განხორციელება.  პროექტის თითოეული  მონაწილე პასუხისმგებელია  იმ  ამოცანაზე,  რომლის  შესრულებაც  თავად  იკისრა  ან  სხვა  მონაწილეებმა დააკისრეს.  პროექტის  მიმდინარეობის  პროცესში  სასურველია  მოხდეს  მისი  შუალედური შეფასება/მონიტორინგირაცგათვალისწინებული უნდა იყოს პროექტის გეგმითაც.
Ø  პროექტის დასასრული
პროექტგაკვეთილი  სრულდება  შედეგების  პრეზენტაციით  (წერილობითი ანგარიშიმაკეტიაქციაგამოფენაკონფერენცია და ..).
Ø  განხორციელებული პროექტის  განხილვა და საბოლოო შეფასება
ამ  ეტაპზე  მონაწილეები  კიდევ  ერთხელ  მსჯელობენ  პროექტზე,  მის  შედეგზე,  ამ შედეგის ძლიერ და სუსტ მხარეებზერაც ხშირად ბადებს ახალი პროექტისგანხორციელების იმპულსსმაშასადამეპროექტი მთავრდება და იბადება ახალიპროექტის იდეა.როგორ უნდა გაფორმდეს პროექტის გეგმა?
Ø  პროექტის  დასახელება  –  პროექტის  სათაურში  ლაკონურად  ასახეთ პროექტისძირითადი არსი.
Ø  პრობლემის  განსაზღვრა  და  მისი  აქტუალობის  დასაბუთება  -  აღნიშნეთკონკრეტული  პრობლემა,  რომლსაც  ეძღვნება  პროექტი  და  არგუმენტირებულად  დასაბუთეთ მისი აქტუალობა.
Ø  მიზანი  -  ჩამოაყალიბეთ  პროექტის  მიზანი,  მოახდინეთ  მისი  ფორმულირებანათლად და კომპაქტურადაღწერეთ მოსალოდნელი შედეგები.
Ø  ამოცანები  და  განხორციელების  გზები  -  ამოცანები  ის  ეტაპებია,  რომელთათანამიმდევრული  და  ზუსტი  განხორციელებით  რეალიზდება  მიზანი.  მაშასადამეამოცანები არის საშუალება მიზნის მისაღწევად.პროექტის განსახორციელებლად  დაგეგმილი  თითოეული  ამოცანისთვის წარმოადგინეთ:
Ø   მოკლედ და მკაფიოდ ფორმულირებული ამოცანების აღწერა;
Ø  ამოცანის განსახორციელებლად საჭირო დრო;
Ø  ამოცანის განსახორციელებლად საჭირო რესურსები;
Ø  ამოცანის მოსალოდნელი შედეგი;
Ø  მოსალოდნელი შედეგის ამსახველი მასალა;
Ø  ამოცანის შესრულებაზე პასუხისმგებელი მთავარი პირი;
Ø  მოსალოდნელი  შედეგები  -  ამ  ნაწილში  უნდა  აღწეროთ  ის  სავარაუდო  ეფექტი ან მოსალოდნელი  შედეგი,  რაც  მოჰყვება  პროექტის  წარმატებით  განხორციელებას.   შედეგები
რეალისტური უნდა იყოს და  პროექტის მიზნებიდან და ამოცანებიდანგამომდინარეობდესპროექტი  განხორციელებულად  ჩაითვლება,  თუკი  მისი შედეგები  თვალსაჩინოდ  და დამაჯერებლად,  კორექტული  ფორმით  იქნება წარმოდგენილი.  შედეგი  შეიძლება  იყოს ანგარიში,  ფილმი,  გამოფენააუდიოკასეტა,  ლექცია,  სურათი,  კონფერენცია...  უმჯობესია თუ  აუდიტორიას გააცნობენ  არა  მარტო  შედეგებს,  არამედ  პროექტზე  მუშაობის  ყველა სტადიის ამსახველ  დოკუმენტებსაც,  სადაც  ჩანს,  რას  გრძნობენ  მოსწავლეები  პროექტთანდაკავშირებით,  რა  ცოდნა  და  უნარები  შეიძინეს.    სამუშაო  შეიძლება  წარდგენილი  იყოს კლასის ან უფრო ფართო აუდიტორიის წინაშე.
Ø  პროექტის  შეფასება  და  თვითშეფასება 
ვინაიდან  ერთი  და  იგივე  პროექტი  ხშირად რამდენიმე  სფეროს  მოიცავს,  სამუშაოს  შეფასება  შესაძლოა  რამდენიმე  პედაგოგს  მოუწიოს. შეფასებისას  გათვალისწინებული  უნდა  იყოს  არა  მარტო  აკადემიური  კრიტერიუმები, არამედ  პროექტში  გამოყენებული  ყველა  ცოდნა  და  უნარი.  პროექტის დაგეგმვის  დროს აუცილებლად  გასათვალისწინებელია  შეფასების  მექანიზმი  და  პერიოდულობა  -  როგორ წარმოუდგენიათ  პროექტის  მონაწილეებს  (როგორც მასწავლებლებს,  ასევე  მოსწავლეებს) პროექტის  შუალედური  და  საბოლოო მონიტორინგი.  შიდა  მონიტორინგის  დროს  პროექტის განმხორციელებლები  აფასებენ,  როგორი  წარმატებით  მიმდინარეობს  პროექტი.  შუალედური შიდა  მონიტორინგის  (თვითშეფასების)  მუდმივი  წარმოება  პროექტის  მონაწილეებსდაეხმარება,  დაინახონ  მუშაობის  პროცესში  დაშვებული  შეცდომებიგამოასწორონ  ისინი შეძლონ  დასახული  ამოცანების  ადაპტირება,  ეს  კი  ხელს შეუწყობს  პროექტის  წარმატებით განხორციელებას  და  სასურველი  შედეგის მიღებას.  გარე  მონიტორების  მხრიდან შუალედური  შეფასებისთვის  პროექტში ჩართულმა  პირებმა  პერიოდულად  უნდა მოამზადონ  შუალედური  წერილობითი თუ  ზეპირი  ანგარიშები.  გარე  მონიტორების  მიერ მიცემული  შენიშვნების,  რჩევების,  რეკომენდაციების  გათვალისწინება  აგრეთვე  შეუწყობს ხელს  პროექტის  წარმატებით  განხორციელებას.  პროექტის  საბოლოო  შეფასება  კი  საშუალება აძლევს  პროექტის  განმხორციელებლებს,  დაინახონ  მისი  ძლიერი  თუ  სუსტი  მხარეები  და  ეს მომდევნო პროექტზე მუშაობისას გაითვალისწინონ.
Ø  პროექტის  ბიუჯეტი 
 არსებობს  პროექტგაკვეთილები,  რომელთა  წარმატებით განხორციელებისთვის  გარკვეული  სახსრებია  აუცილებელი.  ამ  შემთხვევაში  პროექტის გეგმის  ერთ-ერთი  მნიშვნელოვანი  პუნქტია  პროექტის  ბიუჯეტი,  რომელიც  ლოგიკურადუნდა  უკავშირდებოდეს  პროექტის  აღწერაში  მითითებულ  ამოცანებს.  მნიშვნელოვანია,  რომ ბიუჯეტის  შედგენისას  თანხები  ყველა  საჭირო აქტივობასა  და  რესურსზე  რაციონალურად და ადეკვატურად იყოსგანაწილებული მაშასადამე,  სკოლის  პროექტგაკვეთილის  მიმდინარეობა  შეიძლება  დაიყოს  შემდეგ ფაზებად:
Ø  ინიციატივა - ინიციატივა ჩნდებაიდეები პროექტგაკვეთილისთვის ნაპოვნია;
Ø   დასაწყისი - პროექტი დაიწყო და დაიგეგმა;
Ø  განხორციელება - პროექტი ხორციელდება;
Ø  პრეზენტაცია - პროექტის შედეგების წარდგენა;
Ø  შეფასება (რეფლექსია) - პროექტი ფასდება და გრძელდება

No comments:

No comments:

ქიმიურ ელ l ემენტთა პერიოდიული სისტემა -  თამაში онлайн-игра  «таблица менделеева »    www.xumuk.ru/igra-tm/